Is iemand aannemen een goed idee als jij een kleine ondernemer bent? Dat is een lastige vraag die we niet zomaar voor jou kunnen beantwoorden. Het is namelijk per situatie verschillend wat de beste keus is. Wat we wel voor jou kunnen doen, is de verschillende mogelijkheden voor je op een rijtje zetten, zodat jij zelf kunt beoordelen of iemand aannemen in jouw geval een goede optie is. Zo kun je een weloverwogen besluit nemen, door de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Niemand kent jouw bedrijf immers beter dan jijzelf!

Iemand aannemen of niet?

Als je begint als zelfstandig ondernemer, dan is het in het begin vaak zoeken naar werk. Maar heb je eenmaal een goede klantenkring opgebouwd, dan kan het maar zo zijn dat je meer werk hebt dan jij zelf aan kunt. Je hebt dan drie opties:

  • je blijft doorgaan zoals je al deed
  • je kiest voor iemand aannemen en wordt dus werkgever
  • je kiest voor een uitzendkracht of schakelt iemand in via een payroll constructie

De eerste vraag die jij jezelf moet stellen is: wil je wel dat jouw bedrijf nog verder groeit? Of hou je liever alles klein en overzichtelijk, zodat je alles zelf kunt doen? Groei kan mooi zijn, maar het brengt ook veel nieuwe zaken met zich mee, zoals iemand aannemen, waardoor jij minder toekomt aan de basistaken binnen jouw onderneming en steeds meer tijd kwijt bent aan administratie en dergelijke. Tegelijkertijd is het zo dat als jij vaak geen tijd hebt voor nieuwe opdrachten omdat jouw agenda al vol zit, je het risico loopt dat klanten overstappen naar een concurrent. Zo zou het dus kunnen gebeuren dat je een deel van je klantenkring kwijtraakt, waardoor je bedrijf zou kunnen gaan krimpen. Dat is dus een afweging die je voor jezelf moet maken. Past iemand aannemen bij jou, durf jij die stap te zetten of niet?

Alternatief

Zoals hierboven aangegeven is er nog een derde optie. Je hoeft niet te kiezen tussen klein blijven of iemand aannemen, je kunt ook nog kiezen voor het inschakelen van een uitzendkracht of iemand inschakelen via een payroll constructie. We willen hier vooral die laatste optie bespreken. Wat zijn hiervan de voordelen en waar kun je terecht voor deze manier van hulp inschakelen voor jouw bedrijf? Als je kiest voor iemand aannemen, dus bij jouzelf in dienst, dan word jij zelf werkgever. Dat brengt verschillende verplichtingen met zich mee. Je moet bijvoorbeeld bij de belastingdienst aangemeld staan als werkgever, je moet salaris betalen en een salarisadministratie bijhouden. Je moet loonstroken en jaaropgaven verstrekken en rekening houden met vakantiegeld. Daarbij loop je het risico dat je werknemer ziek wordt en jij toch als werkgever loon door moet betalen. Het brengt dus veel administratieve last, verplichtingen en risico’s met zich mee. Kies jij voor payroll, dan besteed je die risico’s eigenlijk uit. Je kunt hiervoor terecht bij NL Payroll, zij worden dan verantwoordelijk voor alle administratie en zij betalen door bij ziekte. Jij hoeft alleen een maandelijkse factuur aan hen te voldoen. Wil je meer weten over iemand aannemen via een dergelijke constructie? Lees dan verder op de site van NL Payroll!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *